Weg met de seizoensdip: zo vind je lichtpuntjes tijdens grijze dagen

  1. Home
  2. Blog
  3. Weg met de seizoensdip: zo vind je lichtpuntjes tijdens grijze dagen

Het hoort allemaal bij het herfstseizoen: donkere dagen, regenbuien, lagere temperaturen en vaker dan we lief hebben: een grijze lucht. Hoe blijf je tijdens deze sombere dagen toch positief? Wij delen enkele tips die helpen om je seizoensdip te voorkomen of te verzachten.

De dip van koude seizoenen

Om te weten hoe je een herfst- of winterdip moet voorkomen, is het goed om te weten wat dit nu eigenlijk is. Als je last hebt van een seizoensdip dan kun je sombere gevoelens ervaren, humeurig zijn en zit je gemoedstoestand vaak op één lijn met het weer. De grauwe dagen kunnen ertoe leiden dat je energiepeil een dieptepunt bereikt. Je lichaam en geest komen dan letterlijk in een dipje terecht. Veel mensen ervaren wel eens zo’n dipje, als deze lusteloosheid en somberheid lang aanblijft, dan is het verstandig een arts te raadplegen.

Weersfactoren, zoals afnemend zonlicht, hebben vaak invloed op de belangrijkste regelsystemen van je lichaam, van je hersenen tot je zenuwstelsel en van je hormonen tot je huid. Licht speelt een interessante rol in ons dagelijks leven. Het houdt onze dag en nacht in balans en stuurt ons in momenten van activiteit en rust. Dit komt doordat licht de aanmaak van cortisol en melatonine beïnvloedt en daarmee onze biologische klok aanstuurt. Je slaap-waakritme wordt namelijk geregeld door deze twee hormonen. Je cortisol gehalte stijgt in de ochtend, hierdoor kun jij je wakker en alert voelen. Naarmate de dag verstrijkt neemt je cortisol gehalte af en maakt het ruimte voor melatonine en dat zorgt ervoor dat jij je slaperig voelt. Tijdens de koude maanden, met minder fel daglicht, produceert je lichaam meer melatonine, wat vaak resulteert in een snellere vermoeidheid gedurende de dag.

Breng de zon naar binnen

Wil jij je energieker voelen in de ochtend, dan kun je een daglichtlamp gebruiken. Dit is een speciale lamp die natuurlijk daglicht nabootst en een sterkte heeft van ongeveer 10.000 lux op tien centimeter afstand. Door ’s ochtends onder het licht van deze lamp te ontbijten, lezen of make-up aan te brengen, krijgt je lichaam de tijd om op te laden. Dit kan helpen de melatonineproductie te verminderen, het gebrek aan zonlicht te compenseren en kan leiden tot een meer energie en een beter slaapritme. De lamp is niet alleen handig bij een herfstdip, maar ook bij een verstoord dag-en-nachtritme of wanneer je regelmatig nachtdiensten draait.

Vitamineboost

In ons blog over de herfstmagie hadden we het al over de mogelijke gezondheidsvoordelen van kruiden. Naast maaltijden vol specerijen is het ook belangrijk om aan de vitamientjes te denken. Er zijn verschillende vitamines die bijdragen aan het goed functioneren van je lichaam.

Vitamine D
Vanwege de zwakkere zon verdient je lichaam een extra boost vitamine D. Tijdens de herfst- en wintermaanden hebben de meeste mensen last van een vitamine D-tekort. De hoeveelheid vitamine D die je nodig hebt, is afhankelijk van verschillende factoren zoals leeftijd, huidpigmentatie en de tijd dat je huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Laat je daarom goed adviseren over de juiste hoeveelheid vitamine D, want het is belangrijk om dit tekort aan te vullen. De zonvitamine kan namelijk de normale werking van je immuunsysteem ondersteunen. Daarnaast kan het gezonde botten en tanden bevorderen, helpt het je spierkracht te vergroten en kan het een positief effect hebben op je humeur. Iets wat vooral in sombere maanden van pas komt.

Vitamine C
Wanneer de koude maanden aanbreken, worden de potjes met Vitamine C-supplementen weer tevoorschijn gehaald. Vitamine C staat vooral bekend om zijn ondersteuning van het immuunsysteem. Daarnaast draagt vitamine C bij aan de aanmaak van collageen, wat weer bijdraagt aan het behoud van sterke botten en de conditie van de huid. Het zorgt voor stevigheid en elasticiteit. In deze gure winden kan je huid wel een extra boost gebruiken. Gelukkig vind je vitamine C in meer dan alleen een supplement. Door genoeg groente en fruit te eten, kun jij je vitamine C-gehalte op peil houden.

Vitamine B
Last but not least: de B-vitamines. Deze acht B-vitamines mogen we in dit rijtje niet vergeten. Ze spelen een rol in energiehuishouding door voedingsstoffen om te zetten in bruikbare energie, wat vermoeidheid in de donkere maanden kan bestrijden. Naast supplementen zijn B-vitamines te vinden in diverse voedingsmiddelen, zoals noten, zaden, brood, vis en zuivelproducten. Wil je naast je voeding meer vitamine B binnen krijgen, dan kun je denken aan een supplement. De acht B-vitamines worden vaak gebundeld en verkocht in de vorm van een vitamine B-complex.

Nog niet alle gezondheidsvoordelen zijn wetenschappelijk onderbouwd, toch dragen deze vitaminen op diverse manieren hun steentje bij aan jouw gezondheid. Het is belangrijk om te onthouden dat vitamine- en mineraalsupplementen geen vervanging zijn, maar eerder een aanvulling op een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Hierboven hebben we er een aantal genoemd, mogelijk zijn er nog andere vitaminen of supplementen die jou kunnen helpen je goed te voelen. Als je hier meer over wilt weten, kun je advies vragen aan een (huis)arts of deskundige.

Blijf actief en in beweging

We weten allemaal dat bewegen belangrijk is, maar in koude temperaturen kan je motivatie een deuk krijgen. Het is verleidelijk om lekker warm binnen te blijven, maar bewegen, ook in de kou, is goed voor je. Tijdens lichaamsbeweging maakt je lichaam endorfine aan, het gelukshormoon dat we in de winter goed kunnen gebruiken. Dus, trek je schoenen, rits die heerlijke winterjas dicht en stap de deur uit. Want gedurende de dag zijn er genoeg kansen om in beweging te komen: een wandeling in het park, frisse lucht happen tijdens werkpauzes, of zelfs op de fiets naar de supermarkt.

Herfstopruiming

Je kent het gezegde misschien wel: rust in je huis, ruimte in je hoofd. Het geluid van tikkende regen op je ramen kan een startsein zijn om je huis op te ruimen en te versieren voor de aankomende seizoenen. Want lekker in je vel zitten, is onlosmakelijk verbonden met je omgeving. Het is dus belangrijk dat jij je thuis fijn voelt. Is jouw woning al in harmonie met feng shui? Een feng shui woonkamer is opgeruimd, rustgevend, knus en straalt positieve energie uit. De regenachtige dagen bieden genoeg tijd om creatieve manieren te bedenken om de spullen op te bergen. Het is meteen een goede gelegenheid om te bekijken of de spullen die je opruimt nog waardevol voor je zijn. Maak andere mensen blij maken door de overgebleven spullen te doneren.

Plan een leuk uitstapje

Doorbreek de negatieve spiraal van constant binnen zitten en plan iets leuks om te doen. Dit kan voor jezelf zijn, een echte me-time-dag, of samen met iemand anders. Ga het bos in om te wandelen, drink koffie in een gezellig café of bewonder kunst in een museum. Grote kans dat je er positieve gedachtes van krijgt en die gedachtes kunnen weer positief gedrag stimuleren. Bovendien geeft het je ook iets om naar uit te kijken en dat verzacht het sleurende gevoel dat deze grijze dagen kunnen opwekken.

Niet verzetten maar omarmen

Verder kan het helpen om je niet te verzetten tegen het veranderende seizoen, maar proberen te genieten van de herfst. Niets is zo heerlijk als na een lange werkdag op de bank te ploffen onder een zacht deken. Omring jezelf met geurkaarsen die heerlijk ruiken en kook ’s avonds de smakelijkste seizoensgerechten. In de herfst is er niets dat beter smaakt dan stoofpeertjes. Elk seizoen heeft zijn eigen unieke charmes, en als je leert om die te waarderen, zul je merken dat het allemaal een stuk leuker en gezelliger wordt.

*Disclaimer*
Bij WEL in Flevoland raken we geïnspireerd door verschillende artikels die we online lezen. We streven ernaar om interessante en relevante informatie te delen, maar willen benadrukken dat WEL in Flevoland geen medisch advies verstrekt. De inhoud van onze blogs dienen dan ook uitsluitend ter informatie en inspiratie.

Menu